|
|
|
|
Tulokseen perustuva uskonto - Tarkoituksella aikaansaatu eksytys Karismaattinen liike (osa 1) Mac Dominick ...vaikka ilmeinen ekumenian uhka oli talviunessa fundamentalismin nousun myötä 1960-luvun lopusta 1970-luvun puoliväliin asti, fundamentalismin alasajo oli alkanut; ja oikea kirkko oli haavoittuvainen eksytyksen hyökkäyksille. Lucifer oli hyvin tietoinen tästä haavoittuvuudesta, ja 1970-luvulla alkoi se ilmiö joka tunnetaan "eksytyksen aikakautena". Tämä eksytys tuli panteististen periaatteiden muodossa 1960-luvulla, ja 1970-luvun puoliväliin mennessä siihen sekoittui kristillisiä termejä, ja tämä kaikki huipentuu lopulta Antikristuksen maailmanlaajuisena uskontona. Merkittävä eksytystä edesauttava tekijä oli karismaattisen liikkeen "toinen aalto" joka pyyhki yli ja alkoi soluttautua evankelisiin ja fundamentalistisiin piireihin. Karismaattisen liikkeen juuret ovat kaikkea muuta kuin Raamattuun pohjautuvia, ja kuten seuraavat esimerkit osoittavat, vaara on paljon suurempi kuin useimmat ymmärtävät. Pastori Burns katsoi vanhaa miestä. Hän myönsi että tämä oli ollut hyvin epätavallinen jumalanpalvelus. Se oli ensimmäinen kerta kun seurakunta todisti kielillä puhumista, mutta hän tunsi että kaikki raamatulliset vaatimukset eivät toteutuneet... Lester Adams oli eläkkeellä oleva lähetyssaarnaaja. Hän oli palvellut Jumalaa pääkallonmetsästäjien parissa Uudessa Guineassa yli 40 vuotta. Hänen kokemuksensa ja viisautensa olivat osoittautuneet arvokkaiksi pastori Burnsille. "Sinä tiedät, pastori Burns, minä vietin monta vuotta sivistymättömien heimojen keskuudessa Uuden Guinean viidakoissa. Demonien voima ilmestyi avoimesti näiden ihmisten keskuudessa, ja pahat henget hallitsivat kokonaisten heimojen sydämiä ja mieliä. Perustuen kokemuksiini siellä, sinun täytyy välittömästi heittää Simpson ja Turner ulos kirkosta." "Nyt, veli Adams, minä ymmärrän että on niitä jotka opettavat, että kielet eivät kuulu tähän aikakauteen -- mutta heittää heidät ulos kirkosta... Ja mitä tällä on tekemistä Uuden Guinean kanssa?" "Pastori, Roger Simpson puhui täydellisesti erään heimon kieltä, jonka keskuudessa minä olin, ja sanat jotka hän puhui olivat mitä hirveintä pilkkaa meidän Herraamme Jeesusta Kristusta kohtaan mitä minä olen koskaan kuullut." (1) Karismaattisen liikkeen peruskäsitykset Herra Jeesus Kristus erittäin selvästi varoitti Johannes 8:44:ssä, että Lucifer on valehtelija. Lucifer ei ainoastaan levitä valheitaan yleisesti ihmiskunnan keskuuteen, vaan hänen väärät opettajansa levittävät nämä valheet uskovien keskuuteen seurakunnissa. Kun 1900-luku koitti, Lucifer alkoi toistaa samoja vanhoja valheitaan jotka toimivat niin hyvin menneisyydessä. Kuitenkin, ymmärtäessään että hänen aikansa oli kulumassa loppuun hän meni strategiassaan askeleen pidemmälle. Näistä valheista on tullut hyvin heikosti näkyviä ajan kuluessa, mutta hyväuskoiset ihmisjoukot näyttävät lankeavan vanhojen kaavojen mukaan.
Mikään näistä lausunnoista ei ole totta, vaikka nämä ovat modernin karismaattisen ja Dominion-teologian perusteet. Tämän päivän huomattavat karismaattiset hahmot -- Benny Hinn, Kenneth Copeland ja Kenneth Hagin ovat omaksuneet sellaiset filosofiat ja opit jotka ovat lähempänä penteismia, itämaista mystiikkaa ja okkultismia kuin kristinuskoa. Esimerkiksi, Benny Hinnin on raportoitu olleen haudassa huomattavien ensimmäisen aallon karismaatikoiden Aimee Semple McPhersonin ja Kathryn Kuhlmanin jäännösten kanssa ottaakseen voitelun heidän luiltaan. (3) Tämä makaaberi, paranormaali toiminta ei ole mitään uutta; Adolf Hitler itse asiassa lähetti SS-sotilaitaan hautakammioihin muhinoimaan vaimojensa kanssa jotta he tulisivat raskaiksi kuuluisien arjalaisten haudoissa. Hän uskoi että lapsen henki saisi erityisen voitelun niiden luista jotka lojuvat haudoissa. Tämä okkultistista toimintaa harjoittaa nyt johtava karismaattinen saarnaaja ja kirjailija. Tämä karismaattinen liikehdintä, joka on johtanut tällaiseen uskomattomaan luciferilaiseen hulluuteen, kasvoi kolmessa aallossa jotka vyöryivät vuoroveden tavoin ulottuen yli koko 1900-luvun. Karismaattisen liikkeen alkuperä 1900-luvun alussa kukaan ei käyttänyt termiä helluntailainen tai karismaattinen kuvaillakseen sitä mihin uskoo. Tämä ei tarkoita sitä etteikö olisi ollut niitä jotka puhuivat kielillä, kutsuivat itseään uskolla parantajiksi tai tekivät "ihmeitä ja merkkejä". Itse asiassa, kaikki nämä olivat satunnaisia ilmiöitä kulteissa ja okkultistisissa lahkoissa Vanhan Testamentin päivistä lähtien. Niiden tunnetuimpien, jotka harjoittivat modernin karismaattisuuden menetelmiä, joukossa oli Joseph Smith ja muut varhaiset mormonit. Joseph Smith kertoo: "'...eräässä meidän haastattelussamme veli Bringham Young ja John P. Greene puhuivat kielillä... ja minä sain tämän lahjan itselleni.' [Joseph Smith, History of the Church, volume 1, s. 295-297]. Kaksi Smithin 48 niin kutsutusta vaimosta kirjoitti kokemuksistaan kielillä puhumisessa. Nämä olivat Mary Lightner ja Zina Hintington... Zina 'sai kielillä puhumisen lahjan'. Myöhemmin, mormonien asuinalueella Kirklandissa Ohiossa hän 'sai kielten selittämisen lahjan'. [Andrew Jenson, Los Biographical Encyclopedia, 1951, volume 1, s. 697]. Mary Lightner todisti: 'Oliver Cowdery, John Whitmer ja Thomas B. Marsh puhuivat usein kielillä pitäessään puheita ihmisille sapattina... Eräänä iltana veljet tulivat sedän kotiin keskustellakseen ilmestyksistä joita ei ollut vielä kirjoitettu muistiin. Sillä aikaa kun he olivat henkeä täynnä ja puhuivat kielillä, minua pyydettiin selittämään sitä. Minä tunsin hengen sillä hetkellä.' [The Utah Genealogical And Historical Magazine, 17.7.1926]." Muutama hyvin mielenkiintoinen seikka täytyy käsitellä yksityiskohtaisesti:
Totuutta tässä esimerkissä ei ole vaikea havaita. Jos ne, joilla oli mormonismin okkultistiset uskomukset ja rituaalit puhuivat kielillä, tämä niinsanottu hengen ilmestyminen ei ollut Jumalan Pyhä Henki vaan joku toinen henki. Edelleen, jos varhaiset mormonit ja muut okkultistit puhuivat kielillä, kuinka kukaan voisi olettaa että todelliset kristityt tekisivät tätä? Lyhyt tutkimus karismaattisen liikkeen kehityksestä paljastaa ristiriitaisuuksia jotka paljastavat näiden oppien todellisen lähteen. Karismaattisen liikkeen historia voidaan esittää seuraavalla tavalla: (5)
Takaisin |
|
|